Opsigelse og fraflytning

Her kan du finde information om hvordan du opsiger din bolig og hvordan du skal forholde dig når du fraflytter. Vi anbefaler at du læser denne information grundigt inden du opsiger din bolig.

 

Hvordan opsiger jeg min bolig?

keyboard_arrow_right

For at opsige din bolig skal du udfylde en opsigelses blanket. Opsigelsesblanketten finder du længere nede på denne side som et link til penneo.com, hvor du udfylder den elektronisk og underskriver med dit NemId. Bemærk at opsigelsen først er gældende, når du har modtaget en bekræftelse fra KBS.

Hvilken fraflytnings- og ophørsdato skal jeg vælge?
Når du udfylder opsigelsen skal du vælge to datoer; fraflytnings- og ophørsdato.
Ophørsdatoen er den dato hvor dit lejemål ophører, og du ikke længere hæfter for husleje. Man har altid en opsigelses periode på tre måneder, gældende fra den først kommende 1. eller 15. i måneden. Dvs., at hvis du f.eks. sender os din opsigelsesblanket d. 3. januar, så vil du kunne opsige din bolig med ophør tidligst d. 15. april - tre måneder efter d. 15. januar.

Fraflytningsdatoen er den dato hvor du fraflytter din bolig – altså den dato hvor boligen skal stå tom og rengjort. Fraflytningsdatoen skal senest være 2 uger før ophørsdatoen. Derudover, skal fraflytningsdatoen være enten d. 1. eller d. 15. i måneden.  Dvs., at hvis din bolig har ophør d. 15. april, så skal du senest fraflytte d. 1. april.

Hvad hvis jeg flytter ud længe før min ophørsdato?
Hvis du flytter ud mere end de obligatoriske 2 uger før din ophørsdato, så vil KBS forsøge at genudleje din bolig med indflytning 2 uger efter du er fraflyttet. Hvis din bolig f.eks. har ophør d. 15. april, men du allerede flytter ud d. 1. februar, så vil boligen blive forsøgt genudlejet per. 15. februar. Lykkedes dette, vil du kun hæfte for husleje indtil den nye beboer flytter ind.

Hvad hvis jeg slet ikke flytter ind?
Hvis du ønsker at opsige kontrakten på en bolig som du endnu ikke er flyttet ind i, så skal du stadig sende en opsigelsesblanket til Kollegieboligselskabet. Som fraflytningsdato vælger du bare den dato hvor du skulle være flyttet ind. KBS vil efterfølgende forsøge at genudleje boligen fra indflytningsdatoen.
Opsigelsesbestemmelserne for din bolig er også beskrevet i din lejekontrakts §2

Hvad sker der ved fraflytning?

keyboard_arrow_right

Når du fraflytter din bolig, skal kollegiets varmemester afholde et fraflytningssyn i din bolig. Dette bliver gjort for at registrere eventuelle fejl og mangler i boligen som skal udbedres inden en ny lejer kan flytte ind. Fraflytningssynet kan tidligst ligge på din fraflytningsdato, og du vil senest en uge før synet modtage en skriftlig indkaldelse via mail. Det er ikke muligt at ønske et tidspunkt for synet eller ændre den dato hvor synet er planlagt til.

Ved fraflytningssynet
Boligen skal afleveres rengjort ved synet. Der henvises til din afdelings vedligeholdelsesreglement, som du kan finde under den enkelte (afdeling). Derudover skal alle møbler der er registreret i boligen være tilstede i boligen. Nøgler og vaskekort skal afleveres til varmemesteren ved synet. 
Er boligen ikke klargjort til synet, så vil eventuel rengøring, nye nøgler eller andre mangler blive udbedret på din regning. Omkostningerne vil blive fratrukket dit depositum.

Synsrapport og fraflytningsopgørelse
Ved synet udfærdiger varmemesteren en elektronisk synsrapport og sender den til dig på mail indenfor 14 dage efter synet. Heraf vil de fejl og mangler der skal udbedres i din bolig fremgå. De priser på arbejdet der fremgår at synsrapporten er kun estimater, da det ikke på forhånd er fuldstændig sikkert hvor meget arbejdet i din bolig vil komme til at koste. De endelige omkostninger vil fremgå af din fraflytningsopgørelse. Denne vil du modtage omkring 2-3 uger efter din ophørsdato.

Jeg kan ikke deltage i synet
Vi anbefaler altid at man deltager i synet, men er det ikke muligt, så har du to muligheder. Du kan vælge at aflevere dine nøgler hos varmesteren eller på KBS kontor inden synet. Put gerne dine nøgler i en konvolut med dit navn om din adresse. Alternativt, kan du få en anden til at deltage i synet på dine vegne. Alt du skal gøre er, at skrive en fuldmagt til personen, og bede personen medbringe gyldigt billede ID og dine nøgler til synet. 

Jeg flytter internt
Hvis du flytter internt mellem KBSs kollegier, så vil du kunne få en ekstra dag til at flytte. Dit fraflytningssyn vil altså tidligst kunne ligge den førstkommende hverdag efter din fraflytningsdato. Når du sender din opsigelse, må du meget gerne angive at du flytter internt.

Maling

keyboard_arrow_right

Kollegieboligselskabet fraråder, at du selv maler lejligheden. Du risikerer, at din indsats ikke lever op til kravene ved syn, hvorefter boligen bliver malet igen på din regning. Vi anvender professionelle malere og har dermed en kvalitetssikring af arbejdet.

Skulle du alligevel vælge at male selv, skal den følgende beskrivelse følges.

Maling af vægge og lofter i værelser skal udføres håndværksmæssigt korrekt i henhold til vedligeholdelsesreglementet for dit kollegium. Hvis det kendes, kan du også finde farven og glansen for den maling du skal bruge i vedligeholdelsesreglementet. Hvis overmaling sker med en anden malingstype og/eller farve kan det medføre ekstra omkostninger for lejer til istandsættelse ved fraflytning. Døre, vinduer og fodpaneler samt andet træværk må ikke males medmindre der laves en aftale med varmemester.


Du kan finde vedligeholdelsesreglementet under din afdeling.


Hvordan gør jeg?
Fremgangsmåden er i hovedregel som følger:


• Afrensning:
Stearin, klister efter klæbebånd m.v. skal afrenses/fjernes. Vægge og lofter gives en lettere afvaskning med en opfugtet klud.

• Lukning af huller:
Huller udfyldes med gips, om nødvendigt i 2 omgange. Efter tørring slibes med fint sandpapir til overflade er helt glat med væggen.

• Afdækning:
Gulv dækkes med pap eller plastik. Paneler m.v. afdækkes mod væge og loft med afdækningstape (maletape).

• Maling:
Gipsede arealer og huller pletmales. Efter tørring males vægge og lofter 1 eller 2 gange. Maling skal være tør inden eventuel 2. gang maling. Der benyttes egnede pensler og malerrulle(lammeskind) og der skal bruges arbejdsbelysning på ca. 100 W.

• Afslutning:
Tape og afdækning fjernes. Eventuelle malerpletter afvaskes / fjernes.

Overdragelse af ejendele

keyboard_arrow_right

Hvis både du og den nye lejer er enige om, at visse effekter fra lejligheden skal blive, skal i udfylde en overdragelses blanket. Dokument udfyldes, underskrives af begge parter, og afleveres til varmemesteren ved fraflytningssynet. 

Hvordan kommer jeg i kontakt med den nye lejer?
Vi kan desværre ikke give dig kontakt oplysninger på den nye lejer. Men hvis du sender os en mail med dine egne kontakt oplysninger, samt en beskrivelse af hvorfor du ønsker kontakt til den nye lejer, så vil vi meget gerne videresende den.

Hvad skal jeg gøre med de ting jeg ønsker at overdrage?
Som hovedregel skal malerne kunne komme til i din lejlighed. Dvs. at alle vægge skal være fri for møbler. Så hvis du flytter eventuelle møbler ind på midten af gulvet, så burde det være fint. Hvis du skal overdrage gardiner, skal du tage selve gardinet ned, men må gerne lade beslaget hænge, såfremt det ikke er i vejen for malerne. Hvis møbler og andre ting ikke er placeret korrekt, skal varmemesteren nok påpege det ved fraflytningssynet.
Er du i tvivl om hvad du skal gøre med de ting du skal overdrage, så skal du være velkommen til at kontakte din varmemester på vm@kollegieboligselskabet.dk. Husk at skrive dit lejemålsnummer eller din adresse når du kontakter varmemesteren.

Afregning af forbrug

keyboard_arrow_right

Forbrug der er betalt aconto bliver kun opgjort én gang om året. Du skal derfor være opmærksom på, at der kan gå op til halvandet år fra du flytter til dit forbrug bliver opgjort.

Hvis du har betalt aconto for forbrug, vil Kollegieboligselskabet tilbageholde 500 kr. fra dit depositum for hver forbrugsart du har betalt aconto. Dvs., at hvis du har betalt aconto for varme og vand, så vil vi tilbageholde 1000 kr. Dette beløb bliver tilbageholdt for at dække eventuel efterbetaling ved opgørelsen af dit forbrug. Hvis dit forbrug stemmer overens med det du har betalt aconto, så vil du selvfølgelig få hele beløbet tilbage, så snart forbruget er blevet opgjort. 

Husk, at du ikke selv skal afmelde dig hos forsyningsselskaberne. Dette gælder også, hvis du er blevet afregnet for el direkte fra EnergiFyn. Kollegieboligselskabet sørger for at afmelde for dig. Derudover, behøver du heller ikke at aflæse nogen målere – dette vil varmemesteren gøre ved fraflytningssynet. 

Her kan du åbne, udfylde og underskrive opsigelsesblanketten